Vanwege de drukte moest rond acht uur zelfs de eerste afslag richting Terneuzen na de tunnel afgesloten worden om files in de Westerscheldetunnel te voorkomen. Als gevolg daarvan moesten veel automobilisten een flink stuk omrijden.
“We hadden het knooppunt al lang voorzien maar het is wel erg snel gegaan”, reageert burgemeester Jan Lonink van Terneuzen. Sneller dan verwacht raakte het Maintenance Value Park ten oosten van de tunneluitgang vol met nieuwe bedrijven. De laatste in Fase 1 was Dow, goed voor dik duizend werknemers, iedere dag.
Onstuimig
“De groei is zo onstuimig op die plek dat het knelpunt nog niet opgelost kon worden”, erkent Lonink. “Tweeduizend mensen werken daar nu. De files, hoe vervelend ook, zeggen ook dat het hier erg goed gaat. We zijn inmiddels ook al over fase 2 en 3 aan het nadenken.”
Lonink is niet bang dat de groei van Terneuzen geremd wordt door de verkeersproblemen. “Nee, dat vrees ik niet. We hebben in het verleden eerder van dit soort problemen gehad en we hebben ze altijd op kunnen lossen. Met betrekking tot de ontsluiting is de provincie nu aan zet. Zij zullen het voortouw moeten nemen. Als gemeente moeten we aan de arbeidsmarkt en de woningmarkt denken. Iedere ochtend rijden er driehonderd mensen meer naar Terneuzen dan naar de andere kant. Die mensen zouden er goed aan doen zich in Zeeuws-Vlaanderen te vestigen.”
Gedrag
Dat laatste is ook werkgever Dow een lief ding waard. “We hebben onze mensen het liefst dicht in de buurt”, zegt Dow-woordvoerder Ciccio Pecoraro. “We hebben van tevoren met de ergste scenario’s rekening gehouden, verkeersregelaars geregeld en voor bussen gezorgd. Verder kunnen we alleen mensen op hun gedrag aanspreken. Mensen duidelijk maken wat ze zelf kunnen doen om te voorkomen dat ze in files terecht komen. In dit nieuwe gebouw kunnen mensen veel beter hun eigen tijden werken en daarnaast kunnen ze carpoolen of met de fiets naar het werk komen. Dat laatste is natuurlijk niet voor iedereen mogelijk.”
Dinsdag gaat de gemeente Terneuzen in overleg met de provincie, de Westerscheldetunnel en Dow om een oplossing voor de verkeersproblematiek te vinden. Aanleiding voor dit gesprek was de allereerste werkdag van Dow in het nieuwe kantoor. Toen werkte slechts de helft van het personeel, zo’n 550 mensen voor het eerst in de nieuwe gebouw.